Tryg betalte 8,2 milliarder danske kroner for opkøbet af Alka i 2017. Handlen blev en del af en strategi for Tryg til at styrke deres position på det danske forsikringsmarked ved at integrere Alkas stærke brand og kundeportefølje.
Problem:
Alka Forsikring er ejet af fagforbundene, og derfor har kundemassen naturligt været domineret af medlemmer fra forskellige forbund. Fagforeninger har ikke den samme status som i gamle dage, og mange medlemmer er begyndt at søge nye veje. At have forbundskunder som primær fødekilde blev derfor noget, man skulle forholde sig til hos Alka.
Løsning:
Der blev lavet en stor analyse, hvor der dukkede mange overraskelser op, for eksempel at folk troede, at et lille forsikringsselskab dækker dårligere end et stort. Baseret på analysens indsigter blev der udviklet en helt ny kommunikationsplatform, hvor der opstod et helt nyt Alka Forsikring. Et Alka, som fremstod mere moderne og smidig og virkede større. Den orange prik i Alkas nye logo blev et omdrejningspunkt for al kommunikation. I filmene fik den hovedrollen som stol. Stolen og prikken blev sammen med den orange farve brugt som symboler i både brochurer og annoncer og på nettet.
Resultat:
Resultatet af disse strategiske ændringer var imponerende: Alka Forsikring blev et af de stærkeste brands inden for forsikringsbranchen inden for fem år og viste også vækst i deres økonomiske resultater, hvilket cementerede deres position som branchens hurtigst voksende selskab.